مصاحبه با رئیس جدید استانداردهای بین المللی پایداری ، امانوئل فابر

03 February 2022

امانوئل فابر در دسامبر 2021 به عنوان رئیس هیئت مدیره استانداردهای بین المللی پایداری[1] تازه ایجاد شده (ISSB) منصوب شد. در اینجا او به آنچه او را جذب این نقش و جاه طلبی هایش برای ISSB کرد، بحث میکند.

چه چیزی شما را جذب نقش رئیس ISSB کرد؟

من همیشه به پایداری علاقه داشتم. به عنوان یک صخره نورد مشتاق، میل زیادی با طبیعت و فضای باز دارم. و به عنوان یک رهبر تجاری، پایداری را در هسته استراتژی کسب و کار قرار دادم. این نه تنها برای جامعه و محیط زیست خوب است، بلکه برای موفقیت بلند مدت و انعطاف پذیری شرکت نیز مفید است. به همین دلیل است که در دانون[2]، ما یک استراتژی پایداری را توسعه دادیم و در مورد مسائل پایداری بسیار قبل از انجام بسیاری از شرکت‌های دیگر گزارش کردیم. در طول سال‌ها، من بحث‌های جالب زیادی با سرمایه‌گذاران و دیگران در مورد اهمیت پایداری و گزارش‌دهی به بازار در مورد مسائل پایداری داشته‌ام.

من معتقدم بازارهای جهانی سرمایه و کارآمد موهبتی است که در خدمت جامعه است. بنابراین، وظایف عمومی بنیاد IFRS و مأموریت آن برای ارائه اطلاعاتی به بازارهای سرمایه که سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه سرمایه‌گذاری و تخصیص سرمایه را اتخاذ کنند، برای من جذابیت دارد.

شستشوی سبز[3] در سال‌های اخیر به یک خطر واقعی تبدیل شده است، اما یک چیزی که نشان می‌دهد این است که شرکت‌ها تشخیص می‌دهند که اقدام در مورد موضوعاتی مانند آب و هوا یا مسائل اجتماعی برای سهامداران و سهامداران آنها مهم است. مشکل در بازار امروز این است که شرکت ها می توانند ادعاهایی داشته باشند که هیچ کس نمی تواند آنها را تأیید کند. این کار را برای افرادی که تصمیمات تخصیص سرمایه را میگیرند بسیار دشوار می کند. استانداردهای جهانی با کیفیت بالا برای افشای اطلاعات پایداری به طور قابل توجهی «صدای شستشوی سبز» را کاهش می‌دهد و به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در مورد آنچه واقعاً برای آنها اهمیت دارد و گام‌های مشخصی که برای اجرای تعهدات پایداری برداشته شده است، گفتگوهای معناداری داشته باشند.

چه زمانی تعامل بین کسب و کار و پایداری را مشاهده کردید؟

من همیشه به اقتصاد از زاویه ریشه یونانی کلمه – oikonomia – نگاه کرده ام و آن را روش زندگی خود در یک خانه مشترک می دانم. من معتقدم که فقط سرمایه انسانی وجود دارد. ایده های نوآوری، اقدام جمعی برای ایجاد راه حل های تجاری برای رفع نیازها یک عامل انسانی است که سپس سرمایه مالی را برای اجرا جذب می کند. برای من، چنین سرمایه انسانی به طور طبیعی در بافت شرکت ها و اقتصاد گنجانده شده است. من در سال 2005 از مولفه آب و هوای این خانه مشترک آگاه شدم: کربن به عنوان یک ماده مغذی اصلی در خاک مورد نیاز است نه در هوا. به‌ عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مواد غذایی و کشاورزی در جهان، در دانون فرصتی داشتیم تا فرآیندهای خود را کربن‌ زدایی کنیم و در عین حال انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت کسب‌وکار خود را با مراقبت از آنچه طبیعت به‌ صورت رایگان ارائه می‌دهد، ایجاد کنیم.

چرا پایداری برای شما، به عنوان یک حرفه ای و یک فرد، اهمیت زیادی دارد؟

فکر می کنم در ما در نقطه عطفی قرار داریم. ما یک سیستم اقتصادی جهانی ساخته‌ایم که اکنون از جهات مختلف با چالش مواجه شده است، زیرا توسعه اقتصادی که تا حدودی در چندین دهه گذشته در بسیاری از کشورها رخ داده است، رو به پایان است. جهان بی ثبات شده و آب و هوا عامل مهمی برای نوسانات و افزایش نابرابری ها در ابعاد مختلف گردیده است. بنابراین ما نمی‌توانیم فقط با طرز فکری که در اواسط قرن گذشته پدیدار شد فکر کنیم. ما از بسیاری جهات بر کارایی کوتاه مدت تمرکز کرده‌ایم و در زمانی هستیم که کاملاً باید انعطاف‌پذیری را به ترکیب اضافه کنیم. در حال حاضر، تغییرات آب و هوایی باعث بروز حوادث شدید آب و هوایی، کمبود آب و بی ثباتی اجتماعی شده است. دهه کنونی برای مدیریت و کاهش تأثیر چنین رویدادهایی بر رونق جهانی ما حیاتی است.

چه مهارت ها و تجربیاتی از مدیر عاملی و رئیس دانون در سمت جدید شما مفیدتر خواهد بود؟

من تجربه قابل توجهی در رهبری و کار با مردم در سراسر کره زمین دارم. من در آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا زندگی و کار کرده ام، بنابراین عادت دارم با همکاران و سایر سهامداران در سراسر جهان صحبت کنم و به آنها گوش کنم. به عنوان مدیر مالی و مدیر عامل یک شرکت بزرگ و بورسی، من نیز در معرض تقاضاهای اطلاعاتی و انتظارات سرمایه گذاران جهانی بودم.

من با چندین ائتلاف تجاری – از جمله ائتلاف G7 Business for Inclusive Growth – درگیر تأسیس و ریاست آن بوده ام و با هر دو بخش دولتی و خصوصی کار کرده ام و مهارت ها و روابطی را که از طریق آن کار ایجاد کرده ام به ارمغان آورده ام.

بیشتر به دنبال چه چیزی هستید و بزرگترین چالش شما نقش جدید در سال 2022 چیست؟

من مشتاق چیزهای زیادی هستم: آشنایی با همکاران جدیدم، چه آنهایی که در بنیاد IFRS و چه کسانی که برای دو سازمان کار می کنند – هیئت استانداردهای افشای آب و هوا و بنیاد گزارش ارزش – که در حال حاضر در حال عضو شدن هستند. از بنیاد و تیم ISSB؛ ورود به جزئیات نمونه های اولیه توسعه یافته توسط کارگروه آمادگی فنی؛ و تعامل با بسیاری از سهامداران که برای موفقیت ISSB بسیار مهم خواهند بود.

چالش های فوری راه اندازی و راه اندازی ISSB است. ما در حال پیشرفت خوبی هستیم – سو لوید[4] به عنوان نایب رئیس و جانین گیوت[5] به عنوان مشاور ویژه من منصوب شدند. من همچنین با متولیان IFRS کار میکنم تا گروه متنوعی از دیگر اعضای ISSB را از سراسر جهان منصوب کنم. چالش کلیدی دیگر برای ما یافتن تعادل مناسب بین کار سریع برای برآورده کردن تقاضا برای استانداردها است و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که سهامداران زمان کافی برای بررسی پیشنهادات ما و به اشتراک گذاشتن نظرات خود با ما دارند.

موفقیت در سال اول چگونه است؟

مأموریت و جهت استراتژیک ما که توسط متولیان بنیاد IFRS تعیین شده است، روشن است. موفقیت در راه‌اندازی و اجرای سریع یک ISSB متنوع و فراگیر است تا بتوانیم جدول زمانی بلند پروازانه انتشار پیشنهادات را تا پایان سه ماهه اول سال جاری با این دیدگاه که اولین استانداردهای نهایی را در اسرع وقت آماده کنیم، برآورده کنیم.

یکی دیگر از معیارهای موفقیت، میزان تعامل و بازخورد از مشاوره‌های ما خواهد بود. پایداری ذاتاً موضوعی چند وجهی و بسیار مهم است که ما از همه کسانی که علاقه‌مند به گزارش شرکت ها در مورد موضوعات پایداری به بازارهای مالی هستند بازخورد دریافت کنیم تا به ما در ایجاد اجماع و الزامات باکیفیت و تشویق به پذیرش استانداردها کمک کند.

دروس اصلی که ISSB میتواند از IASB بیاموزد چیست؟

ISSB می تواند چیزهای زیادی از IASB بیاموزد! IASB مجموعه ای جامع از استانداردهای حسابداری را ایجاد کرده است که شرکت های پذیرفته شده در بورس در بیشتر نقاط جهان ملزم به استفاده از آنها هنگام تهیه صورت های مالی هستند. این کار را با تعامل موفقیت آمیز با طیف گسترده ای از سهامداران و از طریق بحث های فنی باکیفیت انجام داده است. ISSB همان فرآیند فراگیر و مشورتی را برای توسعه استانداردها دنبال خواهد کرد و بسیاری از فعالیت های دیگر ما نیز از روش های کار IASB الهام می گیرد. در حالی که ISSB باید راه های خود را پیدا کند، “خواهر و برادر بزرگتر” ما می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد.

ارتباط کار ما با IASB ضروری است. ما باید با هم کار کنیم تا بتوانیم ابزارهای تصمیم گیری قدرتمندی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم – و مطمئن شویم که همپوشانی ها یا حفره های بزرگی در سیستم ایجاد نمی کنیم.

بازخورد سهامداران منجر به این شد که متولیان بنیاد IFRS تصمیم بگیرند که ISSB باید با آب و هوا شروع شود اما پایداری را به طور گسترده‌تری پوشش دهد. دوست دارید در ادامه به کدام موضوعات بپردازید؟

من شخصاً در مورد طیف وسیعی از موضوعات احساس قوی دارم و همیشه انجام داده ام، مانند سرمایه طبیعی و تنوع زیستی. با این حال، سؤال در مورد آنچه که در آینده بر روی آن تمرکز می کنیم، البته تصمیمی بر اساس دیدگاه های ذینفعان و توسط ISSB خواهد بود. ما قصد داریم یک مشاوره عمومی انجام دهیم تا به ما در ایجاد برنامه کاری آینده کمک کند و من واقعاً همه را تشویق می کنم که به ما بگویند که معتقدند ما باید چه کار کنیم.

به نظر شما افشای پایداری چه تفاوتی می تواند در مسیر اقدام اقلیمی و توانایی دستیابی به اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس ایجاد کند؟

یک تفاوت اساسی! معاهده پاریس یکی از گسترده‌ترین توافق‌نامه‌هایی است که تاکنون وجود داشته است: این توافقنامه شامل کمک‌ها و مسیرهای تعیین‌شده ملی برای دولت‌ها برای کاهش انتشار کربن، متان و سایر گازهای گلخانه‌ای در محدوده‌های زمانی می‌شود. دولت ها به شرکت هایی در بخش خصوصی برای انجام کارهای سنگین مورد نیاز، احتیاج دارند. سرمایه‌گذاران و تنظیم‌کننده‌های آنها می‌خواهند بدانند شرکت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود چه می‌کنند و چگونه مسائل آب و هوایی بر ارزش شرکت آنها تأثیر می‌گذارد. وظیفه ISSB ارائه اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران برای درک و ارزیابی پیشرفت شرکت‌ها است – کمک به ایجاد زبانی پذیرفته‌شده در سطح جهانی در مورد این انتشارات که پایه‌ای برای گفتگو و تصمیم‌گیری مؤثر میان همه گروه‌های ذینفع توافق پاریس خواهد بود.

علایق خارج از کار شما چیست؟

همانطور که گفته شد، من یک صخره نورد مشتاق هستم. برای من ذهن آگاهی به ارمغان می آورد. من همچنین فکر می کنم نظم و انضباط مورد نیاز به بهبود تصمیم گیری من تحت فشار کمک می کند.

شغل رویایی آینده شما در زمان رشد چه بود؟

من نمی توانستم بین مربی اسکی، دیپلمات یا ستاره شناس یکی را انتخاب کنم.


[1] ISSB

[2] Danone -یک شرکت چند ملیتی محصولات غذایی است که در پاریس مستقر است و در بارسلون اسپانیا تأسیس شده است.

[3] Greenwashing -فرآیند انتقال یک تصور نادرست یا ارائه اطلاعات گمراه کننده در مورد اینکه چگونه محصولات یک شرکت از نظر محیطی سالم تر هستند،

[4] Sue Lloyd

[5] Janine Guillot

Check Also

حسابداری و حسابرسی مبتنی بر فضای ابری

در سالهای اخیر با افزایش توان پردازشی، حجم دادهها به طور نجومی افزایش یافته است که این امر باعث شده، سازمانها برای بقا و تکامل، کاملاً به فناوری اطلاعات وابسته شوند. از اینرو با توجه به پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات در دنیا، الزام است راهکار مناسبی که بتواند دسترسی به منابع و خدمات سازمانی را برای کاربران و ذی نفعان سازمان از راه دور و در یک محیط منعطف و پیشرفته با قابلیت توسعه پذیری و دسترسی سریع و امن فراهم سازد، شناسایی و اجرایی شود.

قالب وردپرس وردپرس متخصص وردپرس متخصص ووکامرس افزونه وردپرس کابین وردپرس